21 de maig 2016

Imatges, instants (narracions curtes)

Imatges, instants:

La rotonda
Reis
Blanc tot blanc
La gàbia
A tu, que no hi ets
Solitud


******************************************


La rotonda

Fins a les meves orelles arriben les corxeres, les semicorxeres, i tot el conjunt de notes dibuixades damunt el pentagrama. Un conjunt que constitueix la melodia.
En obrir-se les portes del metro, he fet un gran esforç per tal d'aguditzar la meva oïda per tal de sentir com els vostres instruments desgranen la música. He caminat absort escoltant la música que cada vegada arriba amb més claredat. Busco fruir d’aquells minuts que m'ajuden a començar el nou dia, com un dia nou i antic a la vegada.
Sou com l'imant que ens atrau envers ell, que de forma imparable ens fa anar fins a ell, sense que la resistència que intentem posar, pugui aturar el nostre pas cap a ell. Intentarem malmetre el nostre destí, però així i tot, avancem inexorablement cap a ell.
He pujat els graons que m'apropen a la rotonda, que cada matí es converteix en una gran sala de concert, en un auditori cosmopolita, que ens lliga a tots. El vent transporta les notes per l'espai. Els nostres camins ens portaran a llocs  diferents, però, aturats davant dels instruments que ens regalen la música cada matí ens sentirem germans.
He travessat les portes fins el passadís on les notes són més audibles i que com sagetes afilades em penetren de forma destra dins meu. He mirat els qui caminen al meu costat i m'he preguntat si ells també gaudeixen del plaer de sentir aquestes hores del matí les notes que surten dels vostres instruments. És com l'aigua fresca que bevem quan estem assedegats. És com l'aliment espiritual que ens permetrà regenerar les nostres neurones, gastades de tant treballar.
Sou al vostre lloc com cada matí. Amb els vostres instruments a les mans. A través d’ells ens feu arribar els pensaments del compositor, del creador de l’obra. La seva composició ens arriba per mitjà vostre. Sou afortunats de poder formar part d'aquesta immensa cadena musical que llisca fins a nosaltres.
Mous l'arquet de forma hàbil, una mica afectada, rascant-lo contra les cordes fent sorgir les notes que, en forma de baix continu, sostenen la música dels altres instruments, que aixequen el vol com a concertinos buscant expressar la seva paraula, individual i col·lectiva a la vegada. Pels altres, el virtuosisme, per tu el suport imprescindible, bell i precís.
He restat aturat davant vostre, deixant-me envair per la música, com la pregària dels creients, fins que el benestar interior s'ha apoderat de mi fent-me presoner de mi mateix.
Uns instants per un benestar etern.


Reis

M’he aturat a contemplar la filera de nens i nenes que esperen el seu torn. Una llarga filera de menuts que esperen per apropar-se al rei de la seva il·lusió, amb l’esperança que les seves peticions seran escoltades; que algú llegirà les seves missives. Cartes plenes de lletres unes al costat d’altres van formant frases que dibuixen línies més o menys rectes damunt el paper, per expressar il·lusions. Petites cartes escrites en papers de tots colors. Unes han estat il·lustrades per mans poc destres, però que evoquen un gran sentiment. Altres contenen, de forma sòbria, les peticions, sense concessions al color ni a la parafernàlia. I també aquelles altres, escrites utilitzant paper de cartes on les ratlles i els ninots ja hi són impresos, fruit d’algú que s’hi guanya la vida o intenta sobreviure. Totes i cada una d’elles són un grapat d’il·lusió.
En aquella fila el més important és cada una de les cares dels nens. Els seus ulls que expressen espurnes d’alegria que mostren el somni de la nit de reis. Ulls que miren i remiren al seu voltant, buscant retenir tot el que veuen. Damunt de tot sobresurt la imatge del rei mag  a qui porten la seva carta. Un home que els impregna una dolça fantasia. Les seves mans estrenyen fort la missiva per no perdre-la. Frisen d’arribar on la seva inventiva pot tornar-se realitat. Pateixen per cada un dels minuts que transcorren esperant en la llarga filera. Fins quan hauran d’esperar?
Ells no saben, ni desitgen saber que tot plegat és un fastuós muntatge. De comerç o d’il·lusió. Tenen dret a ser feliços i és necessari que ho siguin.
A cada un d’ells els hi arriba el seu moment. Aclaparats, lentament, s’apropen al rei, per lliurar la seva carta. Tots desitgen que es torni realitat el seu somni. Per cada un d’ells es complirà en la mesura de l’economia familiar. És la realitat la que s’imposarà sobre la ficció. És la dolça quimera que la realitat corregirà.
Prop del rei mag o assegut a la seva falda es farà la fotografia de record, que anirà a engruixir el sobre on es guarden les dels altres anys. Un any més i una més.
Com cada any s’acomplirà el ritual i després cap a casa a esperar la nit màgica de reis, fent bondat o creient que la fa.
Per fi arriben les darreres hores abans del gran dia. Els nens correran a victorejar el pas de la cavalcada, d’aquell conjunt de carrosses que duen al damunt el rei blanc, el  ros i el negre. Ells representen, per grans i menuts, la imatge d’un gran somni, i també la imatge d’uns records gravats en la memòria.
Aquella desfilada de llums, de colors, de cridòria. Aquella combinació de colors. Els blaus, verds, blancs, grocs i vermells formen un vistós arc de Sant Martí. I aquells animals que recorren els carrers marcant el pas acompanyats de música barrejada de crits i xisclets d’emoció que es desborda, més i més, a la mesura que va apropant-se la carrossa amb el seu rei preferit.
Aquell nen que allarga la mà menuda per poder tocar l’estructura de fusta de la carrossa, feta per alegria de grans i petits. I després, en acabar podrà explicar que han pogut atansar-se prou per sentir la força del rei mag.
L’alegria surt al carrer. Recorre cada pam de les nostres vies i places tantes vegades solcades d’amargura, tristesa i dolor, uns espais que per unes hores obliden el rancor i l’egoisme de cada dia.
Quan les llums s’apaguen els nens corren cap a casa esperant el demà. Posen la sabata al balcó, l’aigua pels camells i, potser, segons els ingressos de cada casa, alguna cosa més.  I molta fe.
Al llit intentaran dormir amb el neguit dins el seu cos, esperant amb il·lusió l’endemà. Un son inquiet on, entre somni i somni, sentiran el toc de les trompetes que anuncien l’arribada dels patges dels reis. Uns patges revestits de pares per fer la seva feina per una nit. Cada soroll serà el pas d’un rei que ve de la llunyania fins al seu costat.
Al matí del nou dia es llevaran prest per veure les seves joguines i d’altres peces que els hauran dut, sense adonar-se de l’amor que cada una d’elles conté, sense veure el polsim d’estimació incorporat, sense saber el sacrifici que ha costat aconseguir fer el regal als menuts de casa. Les seves cares d’alegria serà l’única i la més gran recompensa.
I després retornarem a la realitat de cada dia.


Blanc tot blanc

Distret pensant amb les meves coses, m’he adonat del pas apressat d’un xicot de la sala, que s’alça de davant meu i es dirigeix cap a la finestra. Quan hi arriba llença un crit d'alegria, un esclat de joia que ha provocat un gran enrenou entre les persones que en aquell moment érem a la biblioteca. Una exclamació de goig en veure que estava nevant en aquesta ciutat on una volva de neu és com un miracle.
Ha tornat a succeir, repetint les imatges que la memòria ha emmagatzemat de molts anys enrere, quan la neu va cobrir la ciutat causant l’alegria i l’entusiasme general. Al mateix temps que va donar pas a un enrenou de gegantines proporcions a la ciutat.
Tots, sense excepció, ens hem alçat dirigint la mirada a les balconades de la sala per contemplar aquest esdeveniment tan poc freqüent entre nosaltres. La neu cau amb intensitat donant l'aparença d'una cortina blanca que a poc a poc cobreix les palmeres, els baladres i lliris d’aigua d'aquest jardí amb regust romàntic.
Al cap d'una estona retorno al meu lloc, des d’on miro el jardí que lentament va quedant  blanc, com una imatge de pessebre enfarinat. La visió de la neu m'ha deixat pensatiu. Les fulles, ara blanques, dels arbres, m'han portat a la memòria altres pensaments i altres moments, com el d'aquell dia que en llevar-me vaig descobrir que una grossa capa de neu cobria el meu carrer. Aquella fou la primera vegada que vaig veure la neu. Tot era novetat i alegria. Vaig vestir-me a corre-cuita. Frisava per sortir al carrer, caminar per sobre del blanc. A fora, vigilant de no caure, vaig arribar-me a la plaça. El seu aspecte era com la d'una fotografia amb blanc i negre, com si un mantell d’un blanc puríssim l'embolcallés.
Per tot arreu se sentia la cridòria dels menuts i la dels no tant menuts que jugaven a tirar-se boles de neu. La gent camina aguantant un precari equilibri per no relliscar. Uns passos sobre aquella zona que amaga el sorral dels més menuts. Mentre jugo veig la figura d'aquella dona que, com la dama del paraigua del parc, camina per la vorera fent equilibris. Ara recordo aquell fred que ens penetrà dins el cos, però que amb l'alegria no sentíem. Aquell fred intens que no vam poder treure’ns de dins en tot el dia.
La vista del jardí resta emmarcada pel finestral, oculta parcialment pel llum de sobretaula en forma de quinqué. La seva claror irradia una sensació d'escalfor que m'atrau com  a les abelles el pol·len de les flors, i mirant-la he comprès, perquè els insectes volen continuadament al voltant del punt lluminós.
La neu continua caient i ells continuen darrere els vidres, amb una remor de veus creixent. Tots disfruten de la novetat. Jo continuo contemplant encisat el blanc intens de la neu i deixo obrir les comportes de la memòria per tal que brollin records passats, com la columna Nelson de Trafalgar Square i l'embarcador on pujaríem a la barcassa que ens portaria a Greenwich, solcant les aigües del riu Tàmesis amb aquell vent que ens empenyia cap a l'oceà.
I que bons que eren aquells caramels ensucrats de color groc pàl·lid, i aquells altres que semblaven de goma, comprats en aquella botiga on tenien un aparador de vidrets emmarcats de fusta formant una gelosia. I la sensació, en sortir al carrer, d'aquell vent glaçat que ens tornava a posar vermells els nassos i les orelles.
Amb la nostra petita bossa de paper plena de caramels, tornàvem a caminar cap a Cutty Sark, a contemplar el vell veler amb la seva arboradura al vent, nostàlgic de la seva mar. I després per aquell verd prat, tacat de blanc, cap a l'observatori per posar un peu a cada costat del meridià.
Continua nevant. Sense moure'm de la cadira he tornat  a allunyar-me, cap a les altes muntanyes blanques, amb els avets recoberts d'aquest mantell blanc, que avui després dels anys torna a cobrir la meva ciutat.
Els murmuris s'han anat apagant. El silenci ha tornat a envair l'estança. La sobrietat de la biblioteca ha tornat a imposar el seu pes feixuc, però a la vegada meravellós. Tot torna a estar encalmat, els companys tornen a seure intentant concentrar-se en l'estudi.
Però ara jo sento la necessitat d'aixecar-me, d’apropar-me a la finestra, de mirar el blanc de la neu que reposa sobre el verd de les plantes i els arbres. Solament el degoteig sobre l'estany trenca la imatge estàtica del jardí. He tornat al meu lloc i he agafat el llapis altra vegada subratllant aquella frase que m'ha semblat important recordar.
Sembla que ja ha parat de nevar.


La gàbia

S'han explicat històries d'amors i desamors al llarg dels anys, dels segles. Molt poques han aconseguit deixar empremta viva en persones externes a la mateixa relació, en persones que només han mirat, en l’interior d’aquells que només han estat espectadors del que succeïa, que han gaudit del que han contemplat veient com la història s'anava desgranant, fruint de la seva visió. Aquesta és la raó i el motiu pel qual vull contar-vos una petita història d'amor d'uns ésser, que són considerats com a espècie animal inferior a nosaltres. I sobretot ha estat el desig de reviure un amor que no em pertany.
És una història que passa dins el marc de l'espai d’una gàbia de fusta d'enormes dimensions
que té forma de pagoda. La gàbia té una base d'un metre per un metre i una alçada de més de dos metres i escaig. A dins hi conviuen una parella d'ocells, de l'espècie dels canaris, per més senyes. Ella és una bonica femella de color groc pàl·lid amb taquetes blanquinoses repartides al llarg de totes les plomes de les seves ales i té uns ulls petits i rodons d'un intens color porpra vermellós que ajuda a donar a la seva perfecta cara arrodonida una gran força i a la vegada un toc d'elegància a la seva petita figura ja per si mateixa gairebé perfecta. Ell, pel contrari, no és tan bonic. El seu plomatge és com el d'ella de color groc, encara que seria més encertat dir que és d'un taronja groguenc amb algunes plomes de tons grisencs i blancs que ens inclinen a tenir d’ell la imatge d'un animal vulgar, però aquest ocell posseeix un cant que el distingeix de tots els altres membres de la seva espècie. Un cant clar i brillant amb unes tonalitats cromàtiques molt especials que fan aturar-te per escoltar el seu refilet. Canta i canta a pesar de viure aparellat, perquè la seva vida és com estar en llibertat, encara que no puguin sortir d'aquelles quatre parets d'aquella gàbia que molta gent anomena gàbia voladora.
El començament de la convivència entre els dos animals fou un xic agitada pels constants intents de delimitar el perímetre del seu territori. Aquesta aspiració va comportar infinitat de baralles d’una gran agressivitat i en algunes ocasions molt violentes. Lluites es repetien pel menjar, a pesar de tenir dues menjadores separades. Tots dos animals volien agafar el menjar del mateix lloc i en el mateix moment. I no cal esmentar el que succeïa per menjar-se la fulla d'enciam que els hi semblava més blanca. Poc els importava que a cop de vista no fos possible apreciar la diferència de les fulles, perquè ells la hi trobaven, a pesar que els hi haguéssim posat una, dues o més fulles repartides per entre els barrots de la gàbia i col·locades a alçades diferents per evitar el que passava. Les hostilitats bàsicament es centraven pel menjar, no obstant, el motiu de la disputa no era important ja que la qüestió principal era agredir-se, picotejant-se fins fer-se sang, amb una clara voluntat de mesurar-se les forces i demostrar qui era el dominant en la relació, qui dictava la llei en el recinte. Qualsevol novetat o canvi servia per afegir un nou element de confrontació en les deteriorades relacions i era un excel·lent motiu per començar una nova disputa.
Només hi havia un aspecte que no comportava cap lluita, era el bany diari. Després  del primer dia s'havia establert un rigorós torn per netejar-se les plomes dins l'aigua. Potser perquè sentien dins seus que això els garantia una salut col·lectiva lluny de paràsits. En aquest cas el mascle era el primer a submergir les seves potes dins l'aigua, sense cap tipus d'entusiasme, procurant enllestir ràpid la feina. Quan ell remullava les plomes la femella se situava prop d'ell, mirant atentament les seves evolucions, esperant el seu torn sense pressa, deixant que el mascle actués amb llibertat, sense importunar-lo. Si li queia una gota d'aigua a sobre no es movia, fins i tot es podria pensar que havia esdevingut una figura petrificada, per com era la seva quietud. En finalitzar el ritual de l'aigua, el mascle iniciava el vol per situar-se al travesser més elevat de la gàbia, mentre ella se'l mirava girant el cap observant-lo atentament. Esperava que ell hagués examinat les plomes amb el bec i les mogués per treure l'aigua que portaven. Era com si esperés la indicació que ja estava llest, abans que la femella iniciés el seu torn. Durant el bany feia dringar el pot de llauna que servia de banyera. Ho feia alegre i feliç submergint el seu cap una i altra vegada dins l'aigua. Resseguia cada ploma molla amb el bec sense importar-li el temps. Se la veia feliç. Quan, per fi, donava per acabada la neteja, sortia volant per pujar fins el travesser que havia decidit que era el seu. Ho feia de forma silenciosa,  sense gaire soroll, com si actués per evitar trencar l'encantament en el qual s’havia submergit.
En general l'existència d'aquella parella de canaris era plàcida i tranquil·la a pesar de les disputes territorials que havien sorgit quan desaparegué, no se sap com, una cadernera que havia arribat a la gàbia al mateix temps que ells dos.
Hi ha multitud d’anècdotes, com aquella que va passar quan la femella en sortir de la llauna de l'aigua va perdre l'equilibri i per tal de recuperar-lo va saltar fent un vot a terra, per després reiniciar el vol, però, amb la mala fortuna que s’enganxà una ungla d'un dels dits de la pota en una petita escletxa de la fusta i se l'arrencà de cop. Amb l'estrebada i l’esforç per recuperar l'equilibri semblà que no estava ferida. Només en col·locar la pota al travesser va sentir la fiblada del dolor, instintivament arronsà la pota i la protegí amb el seu cos durant uns quants dies.
El temps passava i poques novetats es produïen. Amb més o menys reiteració tot transcorria de la mateixa manera. Fins que van descobrir el que podien fer amb el paper de diari que cobria el terra de la gàbia. El col·locàvem per facilitar la recollida de les deixalles i la neteja. Havia succeït per casualitat quan la femella recollia grana caiguda de la menjadora i va esquinçar el paper per primer cop. Va començar a fer forats amb el bec, com si el punxés. Un temps després va començar a fer forats més grans amb l'ajuda de les potes. Trencava el paper i el deixava per terra a bocins. Aquesta experiència li va resultar plaent i la tranquil·litzava de les seves disputes amb el company. Actuava amb una barreja de curiositat i experimentació, només amb el paper eixut, mai amb aquells trossos que els esquitxos de l'aigua havien mullat. Havia començat com una curiositat en què cada vegada hi esmerçava més temps. Era un joc que amb el temps s'aniria repetint diàriament i que, també, ensenyaria a la seva descendència.
De primer només estirava bocins que un cop trencats deixava per terra, fins que un bon dia decidí pujar gàbia amunt portant un tros de paper al bec. En arribar dalt dels quasi tres metres d'alçada va mirar cap avall amb gran atenció i va tornar a baixar planejant fins el terra. Un cop allà, va alçar el cap inspeccionat el trajecte recorregut. Va tornar a alçar el vol, sempre amb el paper a la boca. Una vegada situada al gronxador que hi havia al punt més alt de la gàbia va mirar cap avall i va deixar anar el tros que duia al bec. El paper va iniciar el seu descens lentament. Ella contemplà com baixava sense moure's. Repetí l'operació diverses vegades. Ho feia com si aquesta acció fos una gran experiència i li produís satisfacció. Mentrestant el mascle la mirava de forma resignada, com aquell que observa pensant que es troba davant una nova excentricitat.
El que també havia vist els fets era el noi de la casa. I fou aquest motiu el que va servir per batejar els animals amb un nom propi per a cadascun. Un nom que els havia de distingir de tots els altres membres de la seva espècie, de tots els canaris d'aquest món. Fins aquell moment ningú s’havia molestat a batejar-los. Eren els canaris, el mascle, la femella i poca més. Ella va rebre el nom de Newton en honor del científic que va descobrir la llei de la gravetat contemplant la caiguda d'una poma, ella ho havia fet mirant el planejament d'un bocí de paper. L'activitat objecte de l'estudi, per part de la femella, fou repetir una i altra vegada l'acció de deixar anar bocins de diari des d'alçades diferents i esperar que arribessin a terra planejant. Per tot arreu hi havia bocins de paper, dins com a fora de la gàbia. La Newton observava la força d'atracció del terra que atreia tot cap a ell.
Mentre tot això succeïa el mascle ho contemplava tot sense immutar-se i deixant sentir el seu bonic cant cada dia. La seva forma de mirar els esdeveniments va servir per obtenir el seu nom propi. Amb el seu posat que indicava que res era conclouent, que tot era relatiu, va fer que el noi el bategés amb el nom d'Einstein en honor del creador de la teoria de la relativitat. Fou d'aquella forma com la parella de canaris van deixar el seu anonimat per convertir-se amb uns éssers vius amb personalitat pròpia.
La Newton i l'Einstein aquests eren els seus noms.
El temps no passa en va i també per aquesta parella va arribar el moment d'aparellar-se, com fan milions d'individus en el món. Un ajuntar-se per donar a llum nous éssers que permetessin la continuació de la seva espècie. El moment en què l’aparellament va succeir només el conegueren ells dos. Ningú més va saber quan va passar i que ella estava gestant.
Ningú de nosaltres va adonar-se que el moment de pondre els ous havia arribat, i com
fer-ho si tampoc sabíem que estava fecundada. La Newton, que continuava amb el seu experiment amb el paper, va començar a recollir trossos de diari per fer el niu on poder pondre els ous. Ho feia amb el que tenia a mà. Només hi havia paper i amb paper ho feia. No obstant, un desastre per a ella anava a passar. Un desastre que desfaria un treball fet amb amor. El noi desconeixedor de les veritables intencions de l'animal va decidir netejar el recinte recollint totes les restes de paper i substituir-los per una pàgina de diari nova. La Newton, al seu torn, no perdé el temps i immediatament va reiniciar la seva feina d'esquinçar nous bocins i tornar a agrupar-los per fer l'abrigall en un dels angles del gabial. Quan gairebé havia acabat la seva tasca, fou el torn de la noia que va aparèixer i en veure la gran quantitat de paper esquinçat va netejar de nou la gàbia. La Newton sentia que el moment ja s'apropava. Sentia la necessitat d'aprofitar al màxim l'escàs temps del que disposava. Havia de refer el treball perdut i per això va tornar a trencar el diari i fer de nou una pila on poder dipositar el que duia dins seu. Fou mirant el desesperat treball de l'animal quan la noia comprengué el que estava passant. Llavors l'angoixa es va traslladar d'una a l'altra. Va buscar i remenar pertot arreu per trobar una base d'espart que tenia, on la Newton pogués fer el nial. Després de molt cercar el va localitzar dins un calaix de la seva habitació juntament amb pèl de cua de cavall que serviria per fer el niu.
La Newton va anar fabricant el lloc on niar. Quan ja semblava que tot havia finalitzat i que ja es disposava a pondre els ous, l'ocell recollí tres bocins de paper que novament va trencar i els col·locà damunt del pèl que servia de niu. Poc després diposità dos petits i blancs ouets. La Newton, com una mare sol·lícita, es va passar hores i hores incubant els ous, mentre que el seu company, l'Einstein, instal·lat prop d'ella, la mirava com si esperés l'aparició de la dama dalt de la balconada per cantar-li una cançó. Piulava i refilava dolces melodies amb el seu bonic cant. Quan ella abandonava per uns instants el niu per menjar ell vigilava els ous com un sentinella que fa la guàrdia i cuida de la seguretat del seu tresor.
Era realment bonic contemplar aquelles escenes, tantes i tantes vegades repetides al llarg de la història per milers d'altres ocells, però ara, per casa meva, era una autèntica novetat. Les cantúries van ajudar a alleugerir la llarga espera. En dies posteriors, els que havien de sortir del seu amagatall, van decidir que ja havia arribat l'hora de deixar la closca protectora de l’ou i afrontar els nous dies de la seva existència. Els seus cossos eren petits i despullats de tot plomatge, però poques vegades els vaig poder observar, perquè la seva mare els protegia i els escalfava sota les seves plomes protectores.
A poc a poc s'anaren fent més i més grans sota l'atenta mirada del seu pare i l'escalfor i l'alimentació de la seva mare.
Molt aviat als petits els hi va sortir el seu borrissol que amb el temps van canviar per plomes de color groc pàl·lid. Només una taca negre en la part del davant d'un d'ells permetia distingir-los ja que semblaven iguals com dues gotes d'aigua.
Temps després els petits canaris pogueren alçar-se i posar-se drets dins el niu que els havia vist néixer. Miraven el seu voltant descobrint tot un món que els era nou. Fou dies després que, forçats pels pares, els petits feren la primera volada. Cert que no fou gaire llarga però per uns ésser que mai ho havien fet abans aquesta fou una experiència que no podran oblidar. Al començament solament per baixar del seu refugi a terra a cercar el seu menjar, i més endavant per anar enfilant-se pels travessers de la gàbia fins pujar fins el gronxador que col·locat a la part superior tancava aquella voladora.
L'esdeveniment del naixement de la petita parella va portar a modificar profundament tots els
hàbits de l'Einstein i la Newton de fins aquell moment. L'arribada de Pícolo i Saxo, que era com la noia els havia batejat, va fer que la Newton passés a ocupar una posició de supremacia absoluta en tots els terrenys, sense anular els altres. D'aquesta manera es va canviar l'ordre en el torn del bany. Tots ells esperaven que la femella netegés les seves plomes tant de temps com desitgés sense ser importunada per ningú. Quan sortia començava el torn de l'Einstein i posteriorment qualsevol dels dos petits s'introduïa dins l'aigua. També això succeïa quan els hi posaven fulles d'enciam penjades a les parets, ella tenia una per ella sola mentre que els altres menjaven de les altres, compartint-les sense cap exclusivitat. Per dormir l'alteració encara fou més gran. Ella que, fins aquest moment, havia dormit en un dels travessers de mitja alçada, es va traslladar fins al gronxador d'on va fer sortir l'Einstein que va anar a un pal inferior, sense barallar-se sinó que va semblar que estava orgullós de cedir el seu lloc. En el mateix travesser també es van situar els dos petits però a l'altre extrem i molt junts per sentir l'escalfor dels seus cossos. I així cada nit per sempre més.
Era bonic admirar aquesta nova harmonia que s'havia instal·lat dins la gàbia.
I el temps, de forma inexorable, i igual que per a tothom, va continuar.


A tu, que no hi ets

Recordes aquell dibuix de la casa de la vila?
Tantes i tantes vegades he recordat el moment que, amb un bolígraf blau a la mà, aquell que no t'agradava gens, vas dibuixar aquella casa sense cap estil especial.
El teu dibuix va imbuir-me d’un gran entusiasme. Entusiasme que va créixer més i més, quan hi vas posar el color, de forma tènue, uns tocs que deixaren unes taques de color damunt el paper que van fer que el dibuix agafés una personalitat especial. Tu no vas entendre el què del meu entusiasme. Per tu era normal que el dibuix acabés d’aquella manera.
Foren aquesta i altres petites coses les que van fer créixer una amistat entre nosaltres,  que el pas dels anys no han pogut esborrar. Avui ja no tenim cap mena de contacte, però si una comunicació interior, una comunicació espiritual. Hem substituït la correspondència, les trobades, per una altra cosa que si ha pogut resistir el pas dels anys.
La nit, des de sempre, ha estat un dels moments més atractius de la vida. La nit sempre amaga quelcom d'especial. Un moment que ens permet relaxar-nos i mirar-nos dins nosaltres mateixos, de deixar de mentir-nos i enfrontar-nos amb la realitat veritable, sense caretes. Sovint, aquest exercici difícil  de fer, és necessari per la nostra pròpia catarsi personal. I aquella nit al teu costat, quan les teves mans resseguien el meu cos, buscant el plaer junts, el bes i la carícia, fou com sentir-me viu, ple d’aquell amor que volia compartir amb tu. La sensualitat del teu cos. La pell del teu tors. Les meves mans en els cabells suaus i rinxolats. Aquells ulls en forma d’ametlla. Et beso posant la meva llengua dins la teva boca, per fondre's en un deliciós plaer. Et vull tenir amb mi. Les meves mans recorren tot el teu cos, el teu sexe. Ens excitem fins l’èxtasi. Foguerades de plaer continu. Fins glatir dins el plaer.
Fou un instant en la meva vida de gran profunditat. Et vaig estimar i encara t’estimo.
La nit, amb la seva màgia particular, ens portà els records i les nostres vivències.
El temps ha deixat en la ment marques i senyals inesborrables. Encara que sorgeix el risc de deformar-les, de modificar-les a través de nous paràmetres i creences. T’estimo. Voldria que tot allò no s’hagués acabat mai. Que aquell amor, tant poques vegades exterioritzat, fos real. No un somni passatger. Vull analitzar les coses buscant tots els elements que la conformaren. Tots ells formen part del mateix jo.
Fou amor o sexe?
La primera vegada que vaig parlar amb tu, va ser fruit de la casualitat. Ho recordes? Probablement no. Jo només t'havia vist, de lluny, la nit anterior a la plaça, quan puntejaves una sardana, aquella música que et captivava. No sé encara, perquè vares cridar-me l'atenció. Amor a primera vista o simple atzar.
Fou un diumenge, cap al tard, quan tornava cap a casa cuita-corrent. Vaig ensopegar amb tu quan sorties del carrer del costat de l'església caminat. Vàrem topar físicament, de forma brusca. No t'havia vist venir. Vas tenir una reacció elegant i divertida. D’on venies?
Vàrem establir conversa enlloc de disculpar-nos i marxar cada un pel seu camí. Vas preguntar-me el nom, et vas interessar pel que havia fet aquell dia. Tot plegat com si ens coneguéssim de tota la vida. Jo pel contrari, et vaig respondre esporuguit, amb sorpresa i amb un incontrolat impuls que m’impulsava a fugir, a la vegada que m’apropava més i més a tu, al teu cos, a la teva seductora boca.
Tenia pressa. I t’ho vaig fer saber. Vaig marxar com si el diable em perseguís. Esparverat. Amb el delit de tenir-te. Torbat interiorment. Vas cridar-me per quedar l'endemà. I a pesar de tot vaig acceptar. Era l’amor el que em feia fugir?
L’endemà, fins l’hora concertada, vaig restar tranquil. Fou en el moment d’anar-te a buscar que sorgiren els dubtes, les pors. Tot em portava a qüestionar-me el què de tot plegat, de com havia sorgit una trobada després d'uns escassos minuts de diàleg entre nosaltres. Havíem quedat que et recolliria a casa teva. El sol del mes d’'agost invitava a estar-se a casa, dins la frescor d'aquells murs, dins la casa que creia el meu refugi.
Un rampell d’amor o d’inconsciència.
Vaig trobar-me davant la porta de casa teva, buscant el timbre nerviós. Distret no vaig adonar-me que la porta s'obria, que preguntaven què volia. Vaig pronunciar el teu nom. L'espera fou eterna. Quan vas cridar-me des de dalt de l'escala invitant-me a pujar, el cor em féu un salt. A la teva habitació vaig desitjar abraçar-te. La por ho impedí. Només paraules. Un núvol espès aclapara el meu cervell. Et miro i no et veig. Et desitjo. El meu cos es revolta, vol agafar-te, besar-te. Sentir la teva escalfor a prop meu. Vull plaer. Vull sentir el plaer amb tu.
Tot va succeir sense pensar. Un instant. Poc després ja tornava a ser al carrer amb la teva companyia. Vàrem caminar fins el cementiri, per contemplar la vista des d'allí. Mirar  la mar blava i immensa.
Els anys han passat i moltes vegades he recordat les nostres passejades per aquells camins polsosos, per on anàvem desgranant converses, descobrint un món nou que fins aquells moments m'era desconegut, unes observacions que varen enriquir-me personalment. I sobretot aquella nit al llit.
Jo encara tinc fresc a la memòria tots aquests records, que ressonen dins meu contínuament.
Però...
I tu?


Solitud

Fa fred. Avui no és un bon dia per passejar, no obstant has sortit al carrer. Surts de casa buscant la llum i l’escalfor del sol. Vols sentir com el sol acarona el teu cos, per adonar-te que vius un nou dia.
Vius una vida sense viure.
En aixecar-te del llit t’has posat per sobre les espatlles la bata per no agafar fred; t’has calçat unes sabatilles gastades de tant portar-les. Te les mires i penses que en altres èpoques n’hauries comprat unes altres, ara tant et fa. Prefereixes les coses que coneixes, que s’han anat fent velles al teu costat, apedaçades si ha calgut, però que tu les reconeixes com teves.
Surts de la teva habitació sense encendre el llum. No et cal. Coneixes cada un dels obstacles amb que pots topar. Són molts anys de passar-hi. A les fosques perceps les seves formes i la seva posició sense necessitat d’il·luminació.
Quants anys fa que les mateixes coses són al mateix lloc? Te les estimes perquè són teves. Han entrat a formar part de la teva vida. Sense elles et sents despullat. En aquesta casa has passat les hores felices de la teva vida, però també les hores més amargues.
Amb pas lent has arribat fins al lavabo. Passes la mà per la cara i descobreixes amb malestar que et cal una afaitada. Agafes la brotxa que refregues lentament sobre el sabó, i després ensabones les galtes, la barbeta i el coll. Passes la navalla que et va regalar la dona, apropant-te al mirall per poder-t’hi veure. Cada dia tens menys vista. Estar tan prop del mirall fa que et facis nosa a tu mateix. No vols admetre que cada dia ets una mica més cec. Supleixes aquesta  mancança amb el tacte dels dits abans de fer lliscar la navalla amb suavitat. Ja no ets tan acurat com abans. La navalla deixa la barba a mig afaitar. No et molestes a repassar la feina. Quan dones per finalitzada la feina et rentes la cara amb aigua freda, una mica el coll i les mans, no massa per no desabrigar-te. Uses una tovallola descolorida pel  pas del temps per eixugar-te. Potser era blava o groga? No ho saps. Tampoc t’interessa.
Tornes lentament a l’habitació per vestir-te. Et poses el mateix d’ahir, d’abans d’ahir, i de tants altres dies. No et produeix cap angúnia portar sempre el mateix. No t’importa la monotonia del vestir. Sents l’olor de la roba que forma un tot amb tu mateix.
Endreces el llit estirant els llençols, on la roba cobreix el clot que el teu cos ha deixat marcat al matalàs. Són tants anys de dormir sempre en la mateixa posició. Et bellugues quan dorms, poc per por de sentir la fredor del teu llit solitari.
A la cuina t’has preparat un cul de cafè amb llet. Suques pa endurit. No recordes quan fou la darrera vegada que vas comprar pa tou; et dura tant....
Mires el carrer a través del vidre del balcó. Veus com la gent corre, com va d’un lloc a l’altre sense aturar-se. Vols fer-te creure que en altres temps la gent tenia menys pressa. Baixes l’escala abrigat amb la gavardina marró, aquella que fa quinze o vint anys vau comprar. Encara t’abriga. Camines melangiós, sense neguit. Ningú no t’espera. T’atures a mirar els aparadors dels establiments. Cada dia tot  et sembla nou, ja no recordes que el dia abans te’ls havies mirat. Guaites sense curiositat; no t’interessa res del que veus. Cada vegada que et pares és un ajut  per esgotar el temps de cada dia.
Camines carrer avall fins la Rambla, aquell sender que et conduirà fins el port. Sotges com la llum del sol juga amb les fulles dels arbres. Sents una íntima alegria. Alces els ulls per mirar com les copes dels arbres retallen el cel. Sempre t’ha agradat aquesta imatge. Faci el temps que faci tu alces els teus ulls. Un dia lluminós et permet copsar l’espectacle dels contrasts  dels colors que dóna la força  de la llum.  I en un dia plujós observes les seves penombres. És després d’una bona pluja, quan l’ambient queda net i apareixen amb claredat els colors quan et sents petit. Per a tu els dies més gratificants són els boirosos, quan tot queda confós, com aquella pintura d’aquell pintor que la teva memòria ha esborrat.
Camines mirant els quioscos de flors. T’atrauen els colors de les plantes, el groc i el blanc de les margarides, el vermell esclatant dels clavells, o la diversitat de les roses, amb el seu groc, blanc, rosa o granat i fins i tot les que semblen de vellut. T’atures a mirar-les entremig del verd i del paper de plata.
Passes observant els ocells que amb els seus cants et fan recordar  temps passats. La seva visió t’entristeix. Sempre has cregut que els hi manca llibertat. Per això no en tens cap.
En arribar al mercat de la  Boqueria aprofites per comprar una taronja. Seran les teves postres d’avui. La venedora ja et coneix. Cada dia vas fins la seva parada a comprar la fruita que et fa il·lusió menjar aquell dia. És l’únic plaer que et permets.
Camines Rambla avall mirant i remirant cada dia el mateix. Tot ho perceps com si formés part de tu mateix. Aquest carrer una prolongació de la teva vida. Cada dia el fas i el desfàs.
Quan arribes al cap de baix del passeig pots sentir l’olor de mar que impregna les teves narius amb la seva olor salada. Pel costat de les Drassanes arribes fins al moll. Veus els vaixells com carreguen per sortir a la mar. Ara ja no pots veure les imatges que tant t'agraden. Tot ha canviat. Contemples el moll on les imatges que ja no existeixen retornen al teu cap. Mires les aigües per on l’eivissenc amollava l’àncora al bell mig de la dàrsena. Amb aquell soroll del seu capbussament, el dringar de la cadena mentre s’escorre aigua avall i la campaneta que va indicant els metres deixats anar. Mentre feien la maniobra et preguntaves què passaria si calculaven malament. La proa del barco s’apropa a gran velocitat  fins quasi llepar la pedra del moll, però, de cop vira en rodó amb la força del seu propi impuls, cap a babord, ja que està subjecte per l’àncora d’estribord. Després seran els caps qui ajudaran a finalitzar l’operació. Tot era una maniobra feta amb precisió, sense perdre temps. Quan a primera hora del matí venies, abans d’anar a treballar, a veure tota aquesta operació era com tornar a començar una i altra vegada. Avui el moll dels balears ja no està situat davant del  monument, tot ha canviat. Per a tu ja no té l’emoció d’abans, no obstant, baixes a contemplar el mar cada dia, com un ritual.
Camines fins on t’és permès i recules novament fins la Rambla. Puges parsimoniosament fins la plaça Reial, on et pares a descansar. Mires la plaça porticada que aguanten les cases decimonòniques. Un recinte on et reuneixes amb d’altres com tu. Asseguts de costat us doneu companyia parlant de temps passats. Torneu a explicar aquelles mateixes coses un dia darrere l’altre. Tant us fa sentir-les de nou. No obstant, et revolta sentir com algun company parla com un vençut, no pots suportar el fatalisme del que se sent derrotat.
Estàs sol, però no vençut. A la teva manera lluites cada dia per disfrutar de tot allò que t’agrada. Esquerpament, amb ràbia, renyes els confrares que només es lamenten de la seva solitud. Vols esperonar-los, perquè facin allò que més els agrada. Una feina inútil.
No t’has resignat mai a ésser un derrotat. Ets vell i la teva cara afilada mostra el pas del temps. Les teves mans ja no tenen la força d’abans, i les cames flaquegen. Tens una vida interior que t’empeny a viure. Estàs sol, però no te’n sents.
Dines al bar del costat de casa acompanyat només dels teus records. Tranquil·lament assaboreixes el menjar. Per beure et porten un got de vi. Del plat d’avui no ha sobrat res, no t’ha calgut utilitzar el paper i la bossa que portes a la butxaca. No s’ha de llençar el menjar, per això amagues discretament el que no t’acabes per dur-lo a casa per sopar. Treus la teva taronja d’amagat, amb precaució, però tothom ho sap. Els amos t’ho permeten amb complicitat. Fa tants anys que vens a dinar, que et veuen com un més de la família.
Sense cap pressa tornes a casa a dormir una estona, per reposar i refer-te de les energies perdudes. Dorms sense limitació de temps. Molt o poc tant et fa.
A la tarda t’asseus prop del balcó a rellegir els teus llibres fins que la claror es fa fonedissa. Durant la lectura et pares en les paraules, en les frases, recordant tot allò que et ve a la memòria, sense angoixa però si amb enyorança d’altres temps viscuts. És i ha estat la teva vida, aquella que ningú ja no et pot robar. Tu ho saps i per això no pateixes.
Quan ja  és fosc, et prepares una sopa amb un ou batut a dins. És tot el que et cal menjar per sopar. Podries deixar de fer-ho, perquè tant et fa. És qüestió de disciplina i cap altra raó el que et fa alimentar-te. No tens gana.
En penombra et poses el pijama i la bata. Et prendràs un got de llet estirat al llit mentre mires les parets de l’habitació, on veus els teus records escrits. Vols que sigui això el que retindrà la teva retina en el moment de tancar els ulls, per si de cas no et despertes més. I si tornes a obrir les parpelles podràs tornar a reviure el que has viscut avui, ahir i tants altres dies.
I al final de la jornada tancaràs el llum esperant un altre demà.


Aquest conte forma part del recull de contes i relats curts “Entre l’oblit i la ficció“.
© Copyright
   Jordi Colomines Companys (autor)
   Registre de la propietat intel·lectual sol·licitud núm. 5544
   Data presentació 30 setembre 2002
   Nom de l'obra: Entre l'oblit i la ficció