
Actualment hi ha tres menes d’estat. Els estats democràtics, els estats
dictatorial i els estats pseudo democràtics. En els estats democràtics la
voluntat de la ciutadania es la que preval, el debat social és la que fa variar
els valors i les estructures de l’estat estan a aquest servei. Hi han excessos
dels individus, però té instruments per a corregir-los. En els estats
dictatorials l’estat està al servei d’una minoria i la resta dels ciutadans són
considerats propietats d’aquesta minoria. I després hi ha els estats
pseudodemocràtics que sota una capa de pintura democràtica amaga els interessos
particulars d’una minoria, és aquell estat que s’omple la boca parlant de
democràcia, de legalitat i dia darrera dia van eliminant drets dels seus
ciutadans.
A Espanya l’estat sorgit del franquisme va fer una aposta cap a un estat
democràtic, però ara avança, cada dia més, cap a consolidar-se com un estat pseudodemocràtics.
Un procés que s’ha accelerat amb el PP al govern perquè aquesta gent no creu en
l’estat equilibrador i redistribuïdor, però dissortadament tampoc hi creu una bona
part del PSOE.
No es pot ser un estat democràtic quan des d’un partit polític, amb la
col·laboració del principal partit de l’oposició, es controla tots els
organisme de l’estat i s’utilitza els organismes de l’estat per a defensar els
interessos més obscurs i privats, sense possibilitats reals de canvi sense
sortir al carrer.
Espanya és un estat pseudodemocràtic perquè els instruments bàsics d’un
estat democràtic no serveixen per a fer la seva funció bàsica. Només cal fer un
breu repàs per les institucions espanyoles per a veure això que dic. El
Tribunal Constitucional presidit per un home de partit i uns magistrats que poc
tenen a veure amb persones de prestigi de caràcter general i amb respectabilitat
pels seus valors. Un Fiscal general de l’Estat al servei d’interessos
particulars en moltes ocasions i fent el paper de defensa en lloc del seu com ho
fa en el cas de la infanta Cristina i també en altres casos. Un Tribunal Suprem
que actua de forma lenta sense que aquesta lentitud serveixi per a fer avançar
la democràcia i que també s’ha posat al servei del govern per a fer una feina
repressora que no li correspon com en el cas de la denominada doctrina Parot
tombada pel Tribunal Europeu de Drets Humans i amb d’altres sentències amb un
marcat sentit restrictiu dels drets ciutadans. Un estat que té organismes
reguladors que en lloc de controlar el bon funcionament econòmic espanyol fa la
vista grossa i deixar passar les trampes i que quan esclaten intenta
justificar-se sense que ningú dimiteixi per decència. Per citar només una
mostra d’aquests organismes esmento la
CNMV (Comisión Nacional del Mercado de Valores) amb els seus escàndols com Gescartera
(2001), l’OPA sobre Endesa d’Enel i Acciona (2007), els pagarés de Nueva Rumasa (2010),
Pescanova (2013), Bankia i les preferents (2014) i el darrer Gowex (2014). El
Banc d’Espanya que sabent el risc de la construcció no va fer res i d’aquesta
manera la banca ha acabat sent rescatada amb 43.000 milions d’euros de la Unió Europea. Un estat que fa un
canvi en la màxima institució de l’estat com és el rei i ho fa a cuita-corrents
i corre encara més en el posterior aforament de Joan Carles I donant mostra d’una
por tremenda a veure assegut al banc dels acusats al rei sortint. Amb un
Parlament que mostra massa sovint un espectacle indigne amb uns parlamentaris
que criden, aplaudeixen i donen potades com si estiguessin en un circ romà i
que tenen una tècnica legislativa deficient i de vegades impossibles de complir.
I finament tenim el govern que mereix un repàs una mica més detallat en aquest
repàs que fem. No confonguem el problema del govern espanyol com si es tractes
exclusivament d’un problema sorgit perquè hi ha el PP al seu davant. Amb el PP
el problema s’ha agreujat, però aquest problema existia amb el PSOE i la UCD.
Els diversos governs espanyols han tractat les qüestions d’estat sense
sentit d’estat. Una matisació que vol dir que hi ha qüestions que no depenen
del govern de torn si no que requereix un ampli acord polític i social i que es
perllongui amb el temps. Temes com l’educació, la xarxa de transport ja sigui
de carretera, tren o avió, la creació de teixit productiu i l’equilibri
territorial per només esmentar-ne alguns són temes estructurals i per tant
d’estat. I que han fet els governs del PP, el PSOE i la UCD davant d’aquestes temes?
Cada vegada que han governat han anat variant els interessos d’estat segons els
seus particulars interessos electorals sense cap mena d’escrúpol.
Els governs espanyols s’han entestat a presentar les balances fiscals com
un instrument de greuja quan les hauria d’haver presentat sistemàticament i
puntualment per tal de corregir excessos i desequilibris dins l’estat. El darrer
exponent d’aquest espantall grotesc és aquestes pseudo balances presentades
pels economistes contractats pel ministre Montoro que s’han fet per demostrar
que no existeix desequilibri fiscal amb Catalunya i han acaba dient i
reconeixent que com a mínim hi ha un saldo negatiu de 8.455 milions en contra
Catalunya. I quines mesures proposa el govern i oposició espanyols? No fer res
perquè ara no és el moment.
Però hi ha un altre aspecte de manca democràtica que és esperpèntica i és
la creació d’instruments per a fer la guerra bruta contra els seus ciutadans.
El GAL amb el PSOE i Manos Limpias amb el PP. Tant un partit com l’altre neguen que
això sigui així i diuen que ells no tenen res a veure amb aquesta part de les
clavegueres. Podríem donar-los-hi el benefici del dubte, però llavors els hi
hauríem de demanar que han fet per a aclarir com actuen i com es financen
aquests obscurs instruments que es mouen i s’han mogut com a peix dins l’aigua.
I la resposta que obtenim és que no han fet res. Llavors sorgeix una altra
pregunta a fer-los-hi: Si no feu res per aclarir-ho es que actuen sota l’empara
de l’estat i per això més val no aclarir-ho?
El cas Pujol és un aspectes més de la utilització d’allò que sap l’estat
per satisfer interessos bastards. ¿Com és possible que en estat democràtic se
sàpiga que té un ciutadà que no compleix amb les seves obligacions fiscals i
s’estigui esperant per a poder utilitzar-la com a instrument de pressió? Sobre allò
que en penso d’aquest afer ja ho he dit al meu article “Afers privats afers
públics” i ara no parlo d’això, si no de l’ús que se’n fa.
El cas Pujol és un motiu més del perquè hem de marxar d’Espanya. Perquè és
un símptoma de mancança democràtica perquè no és tolerable que un estat no
actui immediatament quan sap que un dels seus ciutadans té diners a l’estranger
sense regularitzar i utilitza la informació com a arma de pressió de forma
bastarda. Això és exponent d’un estat corrupte. Els catalans hem de marxar
d’Espanya per a construir un estat on hi hagi mecanismes de control que quan
detectin una situació com aquesta sàpiga reaccionar amb rapidesa com s’ha fet
ara retirant totes les prerrogatives a l’expresident de la Generalitat i deixant
pas a la justícia. Que Pujol i els seus es defensin com vulguin i puguin, però
les institucions han de respondre políticament com ho han fet i amb celeritat.
Voldria afegir un darrer comentari sobre la guerra bruta i les clavegueres
i és la col·laboració amb ella que es fa ja sigui de forma involuntària o de
forma conscient.
Una col·laboració com és el deixar-nos endur pel desànim pel cop moral del
cas Pujol o dels que puguin venir. L’estat espanyol, instal·lat en el no
permanent, s’ha col·locat a ell mateix en un carreró sense sortida i no té cap
altre sortida que ser democràtic i deixar votar o impedir-ho destruint la moral
dels catalans. I Espanya s’ha col·locat en aquesta darrera posició. Com molt bé
deia el president Mas el procés pel dret a decidir és democràcia, legalitat i
diàleg. És un conjunt de tres premisses i des d’Espanya només es conjuga la
legalitat.
Des d’Espanya s’ataca tots els símbols catalans: les institucions, el
Barça, la llengua, els sistema econòmic, el teixit productiu per tal d’acabar
amb el procés d’aconseguir poder votar i decidir el futur com a catalans. Govern
i oposició espanyols no són imbècils i després del relatiu fracàs amb els
informes de la Udef
(Unidad de delitos fiscales) publicat
pel El Mundo abans de les eleccions al Parlament de Catalunya ara si busquen la
destrucció del procés català aguantant la seva guerra bruta damunt de les
misèries personals de determinades persones. El cas Pujol només és el següent
del que faran sortir.
Hi ha persones a Catalunya al servei d’aquesta guerra bruta i cal saber
distingir entre ser crítics amb la conculcació dels valors ètics i morals,
d’aquells altres personatges que sota aquesta aparença crítica sembren la idea
que tot això és producte d’un intent de construir-se un estat a semblança del
d’Espanya per tal de poder perpetuar-se ells, els corruptes.
Cal tenir present que el nou estat català serà d’una manera o altre depèn
exclusivament de nosaltres. És per això que crec que s’ha d’anar en compte de
reproduir determinats comentaris. Cal ser prudents, vigilants i crítics.
Cal mobilitzar-nos per a poder votar. El president Mas porta el timó d’una
nau on els catalans hem de remar de forma compassada per arribar a port.
Espanya creu que Mas ha construït la nau i els catalans ens hi ha fet pujar
perquè ens han manipulat, però nosaltres sabem que són els catalans els que han
anat construint aquesta nau i amb les darreres eleccions al Parlament de
Catalunya van decidir qui portaria el timó d’aquesta nau. El proper 11 de
setembre és una manera clara de dir al món qui empeny la nau fent anar els seus
rems.
Triomfar només depèn de nosaltres i per això hem de participar el la V el proper 11 de setembre.
2 comentaris:
M'agraden els teus escrits, Jordi.
Hi estic d'acord.
Jo crec que pasat el 9N el president Mas hauria de fer un GEST.
Un Gest per Catalunya, pel poble de Catalunya, per tots nosaltres.
No podrem, ni podem , aguantar 2 anys fins unes eleccions.
ERC mai entrara a un govern on en Duran abans, i la Ortega fa poc, generen dubtes.
En Mas hauria de fingir, o fer-ho, millor encara, en Mas hauria de trencar amb Unió.
Seria l'excusa per convocar eleccions, que probablement guanyaria ERC, i aixi canviar els papers, en Mas donant suoport en Junqueras.
Tindriem l'Independencia JA!!!!!
Tots sabem que no sera un camì de roses, pero mes val aixo que aguantar dos anys mes l'opresió permanent.
Jordi, tu que saps escriure, podries ampliar-ho, si hi creus i si ho vols.
Xavier Riera
Et felicito per aquest article tant clarivident.
Publica un comentari a l'entrada