![]() |
Ple del Parlament de Catalunya, 9 de novembre de 2015. |
El projecte polític
que els ciutadans de Catalunya van avalar de forma majoritària a les eleccions
plebiscitàries del passat 27 de setembre de 2015 ha començat a caminar. És cert
que ho fa amb més esculls del que era previsible, però camina endavant. S’ha
obert la porta i el que passarà a partir d’ara és una incògnita. Som en un
tauler d’escacs i cada jugada condiciona jugades posteriors.
Dins el vot
independentista ha sorgit una minoria de bloqueig que ho està condicionant tot,
però com a minoria té un recorregut curt. Minoria de bloqueig algú es pot
preguntar? Als Estats Units és una pràctica bastant en la política on aquesta
minoria vol aturar o condicionar fins a l’extrem les accions polítiques de la
majoria. Només la fortalesa de la majoria pot arraconar i fer cedir a la
minoria de bloqueig. Avui, a casa nostra, també tenim minoria de bloqueig en la
CUP amb 337.901vots i 10 diputats que vol imposar els seus plantejaments a la
majoria de Junts pel Sí que té 1.6028.867 vots i 62 diputats. Només una
negociació molt dura pot fer moure les coses.
Perquè un projecte
vagi endavant cal fer-se preguntes, obtenir respostes. Respostes que ajuden a
entendre què passa.
A la majoria de la
gent ens costa acceptar els canvis i tendim a ser refractaris a ells, però una
forma intel·ligent d’encarar el futur és no posar-se d’esquena si no de buscar
dins el canvi el nostre paper. Per tal que una idea i un projecte vagi endavant
cal una anada i tornada d’idees i respostes i, també, adaptar-se a les noves
situacions.
![]() |
El diputats de la CUP Benet Salellas, Anna Gabriel i Antonio Baños. |
Reduir el problema
a un nom, Artur Mas, és no entendre què significa aquesta figura en allò que
estem fent. Mas pot deixar de ser president, però el que no pot deixar de ser
president és allò que significa. ERC i els independents ho van entendre en
formar Junts pel Sí i a la CUP, envalentits pels excel·lents obtinguts encara
no ho han entès.
Artur Mas com a
president de la Generalitat és la representació de la institució que ha permès
per dues vegades als catalans expressar-se democràtica, lliura i pacíficament el
9N i el 27S. El 9 de novembre de 2014 amb la consulta participativa on
2.305.290 persones van anar a votar i 1.861.733 d’ells ho van fer a favor que
Catalunya fos un estat independent. El 27 de setembre de 2015, a les eleccions
plebiscitàries, foren 4.130.588 persones les que van poder anar a votar, i dic “poder” perquè als residents a
l’estranger el govern espanyols els ho va impedir. Els resultats van fer una
radiografia social ja que fou el 74,96% dels cridats a votar qui ho va fer. Els
vots favorables al projecte “Catalunya Independent” foren 1.966.788 vots
(47,56%) i 72 diputats, mentre que el projecte “España estat nació” va obtenir
1.608.870 vots (39,01%) i 52 diputats. Amb una participació electoral del
74,96% es clar que el plebiscit fou guanyat pels partidaris d’una Catalunya
independent amb el 47,56% dels vots i 72 diputats dels 135 que conformen el
Parlament de Catalunya.
![]() |
Junts pel Sí. |
Artur Mas com a cap
de files de Convergència Democràtica i de la coalició CiU ha portat als seus
votants a assumir com opció el projecte “Catalunya estat independent”. Ha
portat la classe mitjana a assumir aquest plantejament polític. De vegades som
cecs d’allò que està passant i han de ser els de fora o els hostils al
projecte, els que ens ho facin veure: “La caiguda de Mas seria la fi del suport
de les classes mitjanes al procés”. Aquesta frase és reveladora del perquè d’aquesta
hostilitat i focalització de tots els atacs de l’estat en la persona d’Artur
Mas i resumeix bé el que representa Artur Mas. La frases l’escrivia el digital
ultra unionista Crònica Global com molt bé ha recordat Joan B. Culla en el seu
article “Todavía,
el enemigo” a El
País el dia 13 de novembre de 2015.
Les eleccions
celebrades a Catalunya una i altra vegada han consagrat a CDC com el primer
partit de Catalunya i la desaparició de la coalició CiU ha deixat veure el pes
real d’UDC de Duran i Lleida, 103.295 vots dels 1.116.259 que va obtenir la
coalició a les eleccions al Parlament l’any 2012. En aquests sentit una dada més.
A les eleccions municipals del 24 de maig de 2015 CiU va obtenir 667.683 vots,
3.324 regidors i 429 alcaldies que la van situar com a primer partit en el món
local.
Dic tot això perquè
es impossible voler decapitar el líder del principal partit de Catalunya sense
que el procés de desconnexió amb Espanya se’n ressenti.
Raúl Romeva pot ser
un bon candidat a presidir el govern de la transició, però no és el candidat
que la classe mitjana seguirà. Els agrada a la CUP i molt probablement a molts
militants d’ERC, però no als votants de CDC i Demòcrates de Catalunya que són
els majoritaris a Catalunya. Romeva, ERC i allò que representen dins a Junts
pel Sí ho han entès amb un realisme encomiable. El “tràgala” de la CUP no podrà
tirar endavant si el seu objectius és aconseguir la independència de Catalunya.
La CUP haurà de deixar de ser un partit amb mentalitat d’oposició per assumir
que en aquest moment s’ha de governar. El precedent de no voler assumir
responsabilitats en la Mesa del Parlament ja va deixar clar el grau d’implicació
institucional.
Sembla que les
peces dels escacs es mouen en el sentit d’implicar Junts pel Sí i la CUP en una
estabilitat parlamentaria que permeti dur a la realitat la Declaració
rupturista aprovada el 9 de novembre de 2015.
Accepto que l’espera
desespera.
------------------------------------------
Resolució 1/XI del Parlament de Catalunya, sobre l’inici
del procés polític a Catalunya com a conseqüència dels resultats electorals del
27 de setembre de 2015
ADOPCIÓ
Ple del Parlament,
sessió 2, 09.11.2015, DSPC-P 2
El Ple del
Parlament, en la sessió tinguda el 9 de novembre de 2015, ha debatut el text de
la Proposta de resolució sobre l’inici del procés polític a Catalunya com a
conseqüència dels resultats electorals (tram. 250-00001/11), presentada pel
Grup Parlamentari de Junts pel Sí i pel Grup Parlamentari de la Candidatura
d’Unitat Popular - Crida Constituent, i les esmenes presentades pel Grup
Parlamentari de Junts pel Sí i pel Grup Parlamentari de la Candidatura d’Unitat
Popular - Crida Constituent (reg. 195), pel Grup Parlamentari del Partit
Popular de Catalunya (reg. 196) i pel Grup Parlamentari de Catalunya Sí que es
Pot (reg. 198).
Finalment, d’acord
amb l’article 165 del Reglament, ha adoptat la següent
Resolució
Primer. El Parlament de
Catalunya constata que el mandat democràtic obtingut a les passades eleccions
del 27 de setembre de 2015 es basa en una majoria en escons de les forces
parlamentàries que tenen l’objectiu que Catalunya esdevingui un estat
independent i en una àmplia majoria sobiranista en vots i escons que aposta per
l’obertura d’un procés constituent no subordinat.
Segon. El Parlament de Catalunya
declara solemnement l’inici del procés de creació d’un estat català independent
en forma de república.
Tercer. El Parlament de
Catalunya proclama l’obertura d’un procés constituent ciutadà, participatiu,
obert, integrador i actiu per tal de preparar les bases de la futura constitució
catalana.
Quart. El Parlament de Catalunya
insta el futur govern a adoptar les mesures necessàries per a fer efectives
aquestes declaracions.
Cinquè. El Parlament de
Catalunya considera pertinent iniciar en el termini de trenta dies la
tramitació de les lleis de procés constituent, de seguretat social i d’hisenda
pública.
Sisè. El Parlament de Catalunya,
com a dipositari de la sobirania i com a expressió del poder constituent,
reitera que aquesta cambra i el procés de desconnexió democràtica de l’Estat
espanyol no se supeditaran a les decisions de les institucions de l’Estat
espanyol, en particular del Tribunal Constitucional, que considera mancat de legitimitat
i de competència arran de la sentència de juny del 2010 sobre l’Estatut
d’autonomia de Catalunya, votat prèviament pel poble en referèndum, entre
altres sentències.
Setè. El Parlament de Catalunya
ha d’adoptar les mesures necessàries per a obrir aquest procés de desconnexió
de l’Estat espanyol, d’una manera democràtica, massiva, sostinguda i pacífica
que permeti l’apoderament de la ciutadania a tots els nivells i es basi en una
participació oberta, activa i integradora.
Vuitè. El Parlament de Catalunya
insta el futur govern a complir exclusivament les normes o els mandats emanats
d’aquesta cambra, legítima i democràtica, a fi de blindar els drets fonamentals
que puguin resultar afectats per decisions de les institucions de l’Estat
espanyol, com els especificats en l’annex d’aquesta resolució.
Novè. El Parlament de Catalunya
declara la voluntat d’iniciar negociacions per tal de fer efectiu el mandat
democràtic de creació d’un estat català independent en forma de república, i
acorda posar-ho en coneixement de l’Estat espanyol, de la Unió Europea i del
conjunt de la comunitat internacional.
Annex. Mesures que haurà d’aplicar el futur govern
destinades a blindar drets fonamentals afectats per decisions de les
institucions de l’Estat espanyol
1. Pobresa energètica
Per tal de garantir
que cap persona no es vegi privada de l’accés als subministraments bàsics, el
futur govern ha de desplegar les mesures per a evitar la pobresa energètica
aprovades per la Llei 24/2015, del 29 de juliol, de mesures urgents per a
afrontar l’emergència en l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica, de
manera que es garanteixi el dret d’accés als subministraments bàsics d’aigua
potable, de gas i d’electricitat a les persones i unitats familiars en situació
de risc d’exclusió residencial, mentre duri aquesta situació.
2. Habitatge
Per tal de garantir
que cap persona no es vegi privada de l’accés a un habitatge digne, el futur
govern ha de treballar en l’aplicació del nou marc normatiu que regula la Llei
24/2015, del 29 de juliol, de mesures urgents per a afrontar l’emergència en
l’àmbit de l’habitatge i la pobresa energètica. En aquest marc, el futur
govern ha de garantir que en processos de desnonament de l’habitatge habitual
que afectin persones i unitats familiars en situació de risc d’exclusió
residencial es compleixi, per a poder fer efectiu el desnonament, el principi
de reallotjament adequat de les persones i unitats familiars afectades.
Així mateix, de
forma urgent, el futur govern ha de dur a terme modificacions normatives que
permetin fer efectives les disposicions de la dita Llei 24/2015, com és el cas
del reglament de funcionament de les meses de valoració per a l’adjudicació
d’habitatges per a situacions d’emergències econòmiques i socials i per a
altres casos de necessitats especials en l’àmbit de l’Agència de l’Habitatge
de Catalunya.
3. Sanitat
En l’àmbit de les
polítiques de salut, el futur govern ha de garantir l’accés universal a
l’atenció sanitària pública i de qualitat, per mitjà del Servei Català de la
Salut (CatSalut), a totes les persones que viuen a Catalunya. Cap persona no en
pot quedar exclosa per raons d’origen, tingui o no la condició d’assegurada o
beneficiària del Sistema Nacional de Salut, i amb independència de si consta o
no en el padró. Així mateix, cap ciutadà no es pot veure privat d’assistència
farmacèutica per motius econòmics.
D’acord amb
diverses resolucions aprovades pel Parlament, no es poden dur a terme nous
concursos per a la gestió de centres d’atenció primària.
4. Educació
El Parlament de
Catalunya va interposar un recurs d’inconstitucionalitat contra bona part de
l’articulat de la Llei orgànica 8/2013, del 9 de desembre, de millora de la
qualitat educativa, recurs que fou admès a tràmit el 3 d’abril de 2014. En
aquesta impugnació, avalada pel dictamen del Consell de Garanties Estatutàries,
s’argumentava que els preceptes impugnats de la dita llei orgànica són
contraris a les competències que corresponen a la Generalitat en aquesta
matèria, contraris al model educatiu català determinat per la Llei d’educació
de Catalunya i contraris als consensos obtinguts pel conjunt de la comunitat
educativa. En coherència amb aquest recurs, el futur govern ha de vetllar en la
seva actuació en matèria d’educació per la plena vigència i el respecte de les
competències establertes en favor de les administracions catalanes i per
mantenir-hi els consensos obtinguts pel conjunt de la comunitat educativa.
5. Garantia de les
llibertats públiques
El Parlament de
Catalunya va interposar un recurs d’inconstitucionalitat contra alguns
articles de la Llei orgànica 4/2015, de protecció de la seguretat ciutadana,
recurs que fou admès a tràmit el 21 de juliol de 2015. En aquesta impugnació,
avalada pel dictamen del Consell de Garanties Estatutàries, s’argumentava que
els preceptes impugnats de la dita llei orgànica són contraris a drets
fonamentals emparats per textos internacionals com la Declaració universal
dels drets humans o el Conveni europeu dels drets humans i per la
jurisprudència del Tribunal Europeu dels Drets Humans. En coherència amb
aquest recurs, el futur govern ha de vetllar en la seva actuació en matèria de
seguretat ciutadana per la plena vigència i el respecte dels drets fonamentals
esmentats.
6. Administracions
locals
Amb l’afany de
garantir les plenes competències de les administracions locals catalanes en
servei de l’interès general, el futur govern ha de proporcionar-los les eines
de suport necessàries per a deixar sense
efecte els preceptes de la Llei de l’Estat 27/2013, del 27 de desembre, de
racionalització i sostenibilitat de l’Administració local, promulgada de
resultes de la Llei orgànica 2/2012, del 27 d’abril, d’estabilitat pressupostaria
i sostenibilitat financera, dictada en desplegament de l’article 135 de la
Constitució espanyola, relatius a la limitació de competències als ens locals,
al control del cost dels serveis i a l’obligació de la priorització de
l’activitat econòmica privada.
7. Refugiats
A fi de poder donar
resposta a la greu situació humanitària que viuen els refugiats, el futur
govern ha de generar un marc de relacions amb l’Alt Comissionat de les Nacions
Unides per als Refugiats (ACNUR) amb l’objectiu de donar acollida i asil al
màxim nombre de persones refugiades, més enllà de les decisions adoptades en
aquest àmbit pel Govern espanyol.
8. Dret a l’avortament
En matèria de dret
a l’avortament, el futur govern s’ha de regir pel que estipula la Llei 17/2015,
del 21 de juliol, d’igualtat efectiva de dones i homes.
9. Finançament d’un
pla de xoc social i gestió del deute
Per tal d’alliberar
recursos per a dotar financerament un pla de xoc social, el futur govern ha
d’establir, entre altres mesures, vies de negociació que permetin reduir la càrrega
del deute en el conjunt de la despesa.
Prioritàriament, el
futur govern ha d’impulsar la renegociació de tots els finançaments
estructurats, separant els pagaments que compensen un servei (inversió i manteniment)
d’aquells que constitueixen un pagament excessiu respecte als tipus d’interès i
a les taxes d’inflació actuals. Així mateix, el futur govern ha d’instar els
concessionaris o superficiaris a redefinir els contractes estructurats,
transformant l’amortització de les inversions en finançament ordinari
mitjançant deute públic i eliminant el cost excessiu del capital.
Aquesta
transformació, que ha de permetre una rebaixa de costos per a la Generalitat
que es pugui aprofitar per a finançar el pla de xoc social, ha d’anar
acompanyada d’una revisió a fons dels programes pressupostaris de despesa que
permeti avaluar-ne i contrastar-ne la utilitat en moments en què atendre la
urgència social ha esdevingut la màxima prioritat de la despesa de la Generalitat,
expressada en l’esmentat pla de xoc. Els estalvis que s’obtinguin de la revisió
de programes han d’anar íntegrament dedicats al pla de xoc social.
Per tal de fer un
seguiment de l’efectivitat d’aquest objectiu i compromís, el futur govern ha
de crear un grup de treball obert als grups parlamentaris.
Així mateix, el
futur govern ha d’establir un calendari de reunions amb els responsables de la
banca resident per a estudiar la possibilitat de renegociació del pagament dels
interessos amb finalitats socials.
Palau del
Parlament, 9 de novembre de 2015
Vots a favor: 72.
Vots en contra: 63. Abstencions: 0.
2 comentaris:
D'acord amb el teu comentari; ara bé: si alguna cosa es pot recriminar a CDC es que no hagi sigut capaç de convèncer a la CUP, si mes no, de presentar una alternativa que els permetés desdir-se'n del seu compromís respecte al president, si tenim en compte que tot es secundari excepte la sobirania del país.
Qui ha de dirigir el procés no pot ser altre que Artur Mas. El més lamentable de la CUP no és solament la tossuderia, sinó que fan uns plantejaments al marge del que s'entèn per política. Les raons per vetar Artur Mas no s'aguanten, tenint en compte que ha tingut molt poca capacitat de maniobra per administrar els escassos recursos que ha hagut d'administrar. Altrament si es vol promoure una revolució cal fer-ho a nivell mundial i amb el consentiment de la majoria de la població. És lamentable que els administradors d'un vot inexpert amb uns dirigents que desconeixen les necessitats del poble català condicionin el procés.
Publica un comentari a l'entrada