El ciutadà té dret a expressar-se sobre les
qüestions que l’afecten, si o no?

L’oposició del PP i de C’s a la llei de consultes
respon a aquesta posició antidemocràtica que exhibeixen tan sovint, però a més ara
hi afegeixen un altre argument més pervers encara, que consisteix en negar el
dret a fer la llei per l’ús que se’n pugui fer.
I jo em pregunto: hem de deixar de fer carreteres
pel fet que els conductors es puguin saltar les normes de circulació? Hem de deixar de fer hospital per la sospita
que uns metges no faran un ús adequat dels llits hospitalaris? Qualsevol pot fer-se
preguntes de què hauríem de deixar de fer pel mal us que se’n pugui fer.
Aquest llei de consultes populars no
referendàries i d’altres formes de participació ciutadana és la concreció
pràctica de l’article 122 de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya, d’aquest
Estatut encapsat pel Tribunal Constitucional, però que va deixar vigent aquest
article. Un article que diu:
“Correspon a la
Generalitat la competència exclusiva per a l’establiment del règim jurídic, les
modalitats, el procediment, l’acompliment i la convocatòria per la mateixa
Generalitat o pels ens locals, en l’àmbit de llurs competències, d’enquestes,
audiències públiques, fòrums de participació i qualsevol altre instrument de
consulta popular, salvant el que disposa l’article 149.1.32 de la Constitució.”
Un article que va lligat a l’article 110 del mateix Estatut sobre les
competències exclusives de la Generalitat de Catalunya que estableix:
1. Corresponen a la Generalitat, en l’àmbit de les seves competències exclusives, de manera íntegra, la potestat legislativa, la potestat reglamentària i la funció executiva. Correspon únicament a la Generalitat l’exercici d’aquestes potestats i funcions, mitjançant les quals pot establir polítiques pròpies.
2. El dret català, en matèria de les competències exclusives de la Generalitat, és el dret aplicable en el seu territori amb preferència sobre qualsevol altre.”
I els articles:
“29.1 Els ciutadans de Catalunya tenen dret a participar en condicions
d’igualtat en els afers públics de Catalunya, de manera directa o bé per mitjà
de representants, en els supòsits i en els termes que estableixen aquest
Estatut i les lleis”.
29.6 “Els ciutadans de Catalunya tenen dret a promoure la convocatòria de
consultes populars per la Generalitat i els ajuntaments, en matèria de les
competències respectives, en la forma i amb les condicions que les lleis
estableixen.”
Uns articles de l’Estatut d’autonomia sobre la participació ciutadana que tenen
encaix a la Constitució espanyola en el seu article 149 que diu:
“1. El Estado tiene
competencia exclusiva sobre las siguientes materias:
….
32.ª Autorización
para la convocatoria de consultas populares por vía de referéndum.
2. Sin perjuicio de
las competencias que podrán asumir las Comunidades Autónomas, el Estado
considerará el servicio de la cultura como deber y atribución esencial y
facilitará la comunicación cultural entre las Comunidades Autónomas, de acuerdo
con ellas.
3. Las materias no
atribuidas expresamente al Estado por esta Constitución podrán corresponder a
las Comunidades Autónomas, en virtud de sus respectivos Estatutos. La
competencia sobre las materias que no se hayan asumido por los Estatutos de
Autonomía corresponderá al Estado, cuyas normas prevalecerán, en caso de conflicto,
sobre las de las Comunidades Autónomas en todo lo que no esté atribuido a la
exclusiva competencia de éstas. El derecho estatal será, en todo caso,
supletorio del derecho de las Comunidades Autónomas.”
Un article, el 149, que està situat dins el Títol VIII (De l’Organització
Territorial de l’Estat) i dins d’ell del Capítol tercer (De les Comunitat
autònomes). Pot semblar una tonteria saber on estan col·locats en un text
jurídic un article, però no ho és. Té molta importància en el moment d’interpretar
les lleis.
Es dóna la circumstància que la Sentencia del Tribunal Constitucional de 28
de juny de 2010 sobre l’Estatut català declarava que la competència
d’organitzar consultes per part de la Generalitat i els ens locals era
constitucional en el seu Fonament Jurídic 69.
Sé que aquesta referència legal pot semblar una pèrdua de temps, que el
tema és un altre, però no ho és, en tant en quan, empara un dret del ciutadà
català: el de poder dir la seva constantment. El de no estar sotmès, sense
possibilitat de dir res, als diputats elegits cada quatre anys. Aquest no és un
aspecte no menyspreable en un estat cada vegada més repressor de les llibertats
dels ciutadans.
A les elits econòmiques que controlen el poder a Espanya els hi molesta que
el ciutadà parli. Saben que deia el banquer per excel·lència de l’statu quo
actual espanyol, Emilio Botín? Que la seva preocupació era Podemos i Catalunya.
No si la ciutadania arriba a final de mes i pot menjar, si es crea llocs de
treball, si es construeix teixit productiu entre altres preocupacions. No! Això
no li preocupava. Només li preocupava aquells moviments que estan sacsejant la
tranquil·litat del “cortijo” que és Espanya per quatre famílies espanyoles i
catalanes. I com ell molts més.
Contra aquesta llei també s’exhibeix el Dictamen 19/2014,
de 19 d’agost, sobre la Proposició de llei de consultes populars no
referendàries i d’altres formes de participació ciutadana fet pel Consell de Garanties Estatutàries, amb
l’assistència del seu president Joan Egea Fernàndez, del seu vicepresident Pere
Jover Presa i dels consellers Eliseo Aja, Marc Carrillo i Jaume Vernet Llobet, Francesc
de Paula Caminal Badia, Joan Ridao Martín i Carles Jaume Fernández i del
conseller secretari Àlex Bas Vilafranca.
Però curiosament, pels unionistes, només tenen valor els vots particular de
quatre dels seus consellers. Quina paradoxa! Que cinc consellers diguin que és
constitucional i estatutària no té cap valor, només té importància l’opinió
personal de quatre consellers, que entre ells tampoc coincideixen i per això
fan el seu vot particular separats. Algú, amb mala fe, em preguntarà si aquests
consellers no poden expressar la seva opinió i jo li respondré que evidentment que
ho poden fer, però no per això té més valor el vot discrepant que el text
consensuat del Consell de Garanties Estatutàries.
Aquest dictamen del Consell de Garanties Estatutàries té 85 pàgines
d’arguments jurídics sobre si la llei de consultes vulnera o no la Constitució
espanyola o l’Estatut d’Autonomia de Catalunya. I la seva conclusió es que no.
I que diuen els vots particulars del Dictamen del Consell de Garanties
Estatutàries?
Pere Jover es refereix a l’article 3 de la llei en connexió amb els
articles 11 i 12 de la llei i la seva discrepància se centra en que la llei pot
confondre consulta i referèndum. Eliseo Aja planteja la seva discrepància en
paraules dites per ell en que: “Manifesto el meu dissentiment amb la posició
majoritària del Consell, la qual respecto, sobre la constitucionalitat de la
regulació d’una consulta popular no referendària dirigida al conjunt de la
població de Catalunya (sense qüestionar la resta de supòsits de la Proposició
de llei), perquè entenc que es tracta d’un tipus de referèndum simulat, que
manca de l’habilitació i de les garanties exigides per la Constitució i
l’Estatut, i no es pot considerar com una simple consulta no referendària”. La
seva discrepància està en si regular formes de democràcia directe és o no és
una competència de la Generalitat. Marc Carrillo mostra la seva discrepància
respecte a les conclusions segona (at. 3 de la llei), cinquena (art. 6 de la
llei) i sisena (art. 12 de la llei) del dictamen, una discrepància en relació a
“l’aplicació de categories jurídiques que són pròpies del referèndum, a una
forma de participació ciutadana que la Proposició de llei prescriu que no ho
és.” I per últim Carles Jaume Fernández diu que la seva discrepància està
centrada en els articles 29.1, 29.6 i 122 de l’Estatut d’autonomia i en referència a la pregunta a sotmetre als
ciutadans el proper 9 de novembre. Vuit dels nou consellers del Consell de
Garanties Estatutàries van creure que no s’havien de pronunciar sobre la
pregunta perquè no formava part de la llei i encara no havia estat formulada en
cap text jurídic i ell creu que si ho havien de fer.
Veiem doncs que la discrepància en els tres primer no està basada en el
dret democràtic de participació i si en la seva extensió del mateix, mentre que
el darrer si que qüestiona que la llei respongui a la competència exclusiva de
la Generalitat.
La llei de consultes és un dels instrument que la societat ha de disposar
per tal de garantir que pot expressar-se lliurament sobre temes que l’afecten i
fer-ho amb garanties. I d’això qualsevol demòcrata se n’hauria d’alegrar.
I quina diferencia hi ha entre consulta i referèndum?
La consulta és consultar al ciutadà, però la seva resposta no és vinculant
i s’aplicarà o no l’opinió majoritària, encara que qualsevol governant
responsable ho haurà de tenir el compte d’alguna manera. I en el referèndum el
seu resultat és vinculant. Allò que diuen els ciutadans s’ha d’aplicar. La
Constitució espanyola reserva al govern central la competència per a celebrar
referèndums i consultes i a les comunitats autònomes només les de consultar.
Així doncs, la llei de consultes aprovades ha fet això. Facilitar la
participació ciutadana i dir allò que creu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada