El debat d’investidura del
candidat Rajoy ha estat la constatació de la incapacitat del sentit d’estat
marca espanyola. Va faltar temps per a constatar quin sentit d’estat té el
candidat Rajoy d’Espanya proposant a l’ex-ministre dimitit pels papers de
Panamà, José Manuel Soria, com a director executiu del Banc Mundial. No té cap
importància la imatge exterior d’Espanya quan l’objectiu és l’amic i no
l’Estat.
![]() |
Caciquisme. |
El PP, de la mà d’Aznar i
Rajoy, han anat forjant un canvi polític passant del caciquisme al clientelisme
polític que tants vots els ha donat. Però ells no han estat els únics. El PSOE
també ha fet el mateix. I mentre els dos grans partits espanyols s’entretenien
en això s’han oblidat de construir un estat modern amb un projecte de futur que
vagi més enllà de la retòrica nacionalista de la gran nació espanyola.
Els mal anomenats
constitucionalistes han fracassat en la renovació del règim construït per
sortir del 40 anys de dictadura del general Franco i l’han conduït cap a la
decadència moral. És cert que contra aquesta situació s’han alçat veus, però
les dues opcions espanyoles que s’han presentat a les eleccions per a fer el
canvi porten plom a l’ala i han fet que l’electorat s’hagi plantejat que entre
escollir l’original o la mala còpia s’hagin començat a decantar, de nou, cap a
l’original, ja sigui el PP o el PSOE, en lloc de fer-ho pel C’s o Podemos. Una
nova recomposició de vots que les segones eleccions generals del 26 de juny no
ho van resoldre. Ni el PP ni el PSOE s’han recuperat de la pèrdua de vots que
va significar les eleccions del 20 de desembre de 2015, però el més dramàtic ha
estat veure que les eleccions del 26 de juny de 2016 portaven a C’s i Podemos a
perdre significativament vots sense que això hagi servit ni al PP ni al PSOE. Transvasament
de vots sense recuperació.
![]() |
Clientelisme polític. |
La política espanyola no té
sentit d’estat.
Tenir sentit d’estat és saber
que hi ha coses que estan per sobre de la lluita partidista i que, per força,
s’han de compartir àmpliament per tal que governi qui governi continuaran
impulsant-se.
Durant el franquisme Catalunya
va ser un punt de referència democràtica i això va fer que la Constitució
espanyola assumís tímidament l’existència de la nació catalana amb l’eufemisme
nacionalitat. Un fet que llavors vàrem valorar positivament, però que ara i vist
el resultat hem d’acceptar que va ser només un miratge democràtic. Espanya ni
llavors ni ara accepta la diversitat plurinacional, però tampoc ha estat capaç
de forjar un projecte comú que vagi més enllà de la retòrica nacionalista.
Tres aspectes han estat claus
pel fracàs del candidat Rajoy i també la de Sánchez abans, per a ser investits
cap de govern: la divisió antagònica entre les “només denominades” dretes i
esquerres que encara arrosseguen l’enfrontament ideològic i personal de la
Guerra Civil, no veure a Espanya com un tot i el procés polític que hi ha a Catalunya.
El sentit d’estat de l’Espanya
sorgit de la Constitució del 78 segueix l’empremta franquista. Una mostra
d’això son les set lleis educatives aprovades des de 1978. En cap d’elles hi ha
un projecte compartit i estable que permeti avaluar-ne els resultats. Un altre
exemple del no sentit real d’estat és el transport ferroviari.
França, un país de referència
pel que fa al centralisme polític, té clar que pel futur de l’estat francès cal
pols econòmics potents sotmesos a criteris econòmics elaborats a París. Un
plantejament que han fet de Marsella i Bordeus dos grans metròpolis econòmiques.
I no són les úniques encara que les altres siguin de menor envergadura. Economia
francesa descentralitzada i controlada políticament des de París. Però a França
la política d’estat no només s’ha plantejat en l’economia també ho ha fet apropiant-se
com a francès de tot el patrimoni cultural del pobles que hi conviuen i l’ha
rellançat internacionalment i turísticament. La Bretanya i l’Occitània en són
un exemple, però s’ha assegurat que aquesta projecció no alimenti
reivindicacions i ho han fet trossejant el territori administrativament com el
cas de Nantes, capital històrica de la Bretanya, que no pertany a la regió de
la Bretanya i per molt que quan et passeges pels carrer de la ciutat per tot
arreu et trobis referències a la seva condició bretona, encara que per sobra prima
la de ser ciutat francesa. I no cal anar massa lluny per veure que passa a la
Catalunya Nord llevat d’excepcions. Les reivindicacions nacionals a França són
molt tímides i per evitar-ho els fa mostrar-se contra tot el que passa a
Catalunya.
![]() |
Xarxa de l'AVE, desembre 2015. |
L’obsessió per l’AVE com a
projecte per vertebrar Espanya és un altre fracàs d’estat a Espanya. Aznar ho
proclamava i Rajoy, amb frase lapidària, ho certificava dient: “Si los AVE son raíles de prosperidad también son vías de
entendimiento”. L’obsessió
per l’AVE també l’ha compartida pel PSOE. Una obsessió que ens porta a
preguntar: I les rodalies de la gent que va a treballar cada dia quina
prioritat tenen pels governs espanyols? Si no parlem de Madrid, que té estatus
diferent per ser la capital d’Espanya, pel que fa a la resta només s’han
plantejat manteniment que, passats quaranta anys, han deixat unes rodalies velles
i obsoletes.
El Corredor Mediterrani és la
constatació del fracàs del model econòmic i territorial espanyol. Si no passa
per Madrid no pot existir. A França aquest Corredor passa per Lió i Marsella i
no per París i quan vegin l’interès d’Espanya per ell el faran arribar a la
frontera com a camí a Algeciras, porta d’entrada a Àfrica.
![]() |
Xarxa transeuropea per al 2030 |
Massa temps Catalunya ha estat
utilitzada per a fer de grup de pressió per a situar-se a Espanya. Abans ho va
fer el PSUC per apuntalar el PCE durant el franquisme com la majoria dels grups
d’esquerra. Un paper que d’una altra manera també va jugar CiU en el seu dia. I
ara ho fa la coalició de Podemos-ICV i C’s. Uns defensen un referèndum només
acceptat si es pacta amb Espanya i els altres enarborant la unitat d’Espanya
per sobre de tot i amb una obsessió malaltissa contra el fet que els catalans
parlin i siguin capaços d’utilitzar el català i el castellà en la mateixa
conversa.
Ara Catalunya ens cal sentit
d’estat per encara el futur deixant el segon pla aspectes molt importants pels
partits, però que dificulten la creació d’un estat propi. Cal aprendre
d’Espanya què significa no tenir sentit d’estat. Cal reformar la Catalunya autonòmica
en una Catalunya estat. En un tot global.
![]() |
Congrés dels Diputat, un lloc pel Sentit d'estat. |
I mentre Catalunya fa el seu
camí Espanya ha de trobar un projecte per a un estat en decadència. Ha de
regenerar el projecte, els partits i quan ho facin trobaran projecte i trobaran
govern.
I per moltes eleccions que
facin si no hi ha projecte l’estat anirà ensorrant-se.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada