El resultat del 9N va més enllà
de la satisfacció per constatar la mobilització ciutadana que agrupa tant a
partidaris de la independència com a votants partidaris d’una Espanya federal o
confederal, com també de partidaris de mantenir l’actual situació política També
hi ha altres indicadors que ens permeten avaluar la importància del resultat de
participants, dels 2.318.863 de vots dipositats durant la Jornada de
Participació Ciutadana del 9 de novembre de 2014. Aquesta xifra de participació
inclou una no gens menyspreable participació de votants partidaris del SiNo i
del No. Uns altres dels indicadors de l’èxit o fracàs del 9N són la reacció del
govern espanyol, la dels partits polítics espanyols i la dels mitjans de
comunicació de fora de Catalunya.

Però no només ha estat el govern
del PP, si no també la reacció de la resta de partits espanyols els que actuen
desconcertats. Després de la cridòria inicial cap resposta política fora
d’esgrimir les amenaces jurídiques que si la concreten acabaran provocant una
major reacció social. La miopia en política és un greu error i es paga car.
El desconcert espanyol és producte
del fet que mai se’ls havia passat per la ment que seria possible que una part significativa
de la societat catalana pogués desafiar el poder de l’estat i els seus
instruments legals. Que 2.318.863 catalans exercissin el seu dret de vot en les
6.685 meses de votació repartides per tot el territori català i unes quantes
més a l’estranger i encara menys que ho fessin partidaris del No (104.772) i
del SiNo (232.182) que són els que es volen mantenir dins Espanya. Són 336.954
ciutadans que han reclamat el seu dret democràtic de votar i que l’han exercit.
Un fet vist amb claredat per tota la premsa estrangera.
Ha passat una setmana des de la
votació i aquest temps ha servit per veure la debilitat política de l’estat a
Catalunya. Una setmana on el PP ha tornat a llençar una altra bomba a l’estat
de dret en ordenar al Fiscal General de l’estat que havia de presentar una
querella contra el president de la Generalitat posant en entredit l’autonomia
des fiscals com a òrgan independent de l’estat. Només la irresponsabilitat farà
que presentin la querella si abans no s’imposa el seny polític que els hi
manca.
Tampoc el PSOE, ni Podemos han estat capaços de plantejar una
sortida que vagi més enllà de la retòrica. En tots dos casos parlen de que tot
s’ha de fer dins el marc espanyol i els límits de qualsevol reforma
constitucional són l’Espanya una i indivisible. La resta retòrica discursiva
més o menys ben construïda.
En els vots del 9N hi ha una
claríssima majoria, 1.861.753, que reclamen un estat independent per a Catalunya,
però la pregunta és si aquest nombre de vots són suficients per a proclamar de
forma immediata una Declaració Unilateral d’Independència (DUI) i la resposta,
analitzant els resultat de tot el territori, és que no. Cal un temps per a
sumar voluntats, per a sumar votants i aquest augment només s’aconseguirà
explicant el camí a seguir per aconseguir un estat independent i quins seran
els primers passos d’una Catalunya independent. El projecte ha de ser creïble i
raonable perquè els catalans l’assumeixin de forma majoritària.

La pressa en un procés com aquest
té poc recorregut. Cal guanyar i la lectura dels resultats del 9N diu que els
partidaris de l’estat independent poden guanyar, però cal assegurar el resultat
ampliant la base social abans de convocar de nou a la ciutadania a votar. Cal
establir un calendari consensuat i un acord el més ampli possible. Cal que ERC moderi
el seu pas i que CDC acceleri el seu per tal de trobar el punt de confluència
entre les dues forces polítiques que es necessiten i que són imprescindibles
per tal d’aconseguir una Catalunya independent. Cap de les dues formacions
polítiques per si soles no ho aconseguirà. Agradi o no, el president Mas s’ha
convertit, per l’èxit del 9N, en un actiu que suma en aquest procés i caldrà
tenir-lo en compte.
De vegades em pregunten que farà
el món davant les nostres reivindicacions i la resposta és que públicament no
farà res. Només actuarà quan la força social catalana els hi obligui. El 9N ha
estat la primera gran demostració de força quantificada. I així ho han recollit
els mitjans de comunicació internacionals i els estats de la UE a través de la
presencia d’observadors internacionals durant la jornada de votació. Un grup
d’observadors internacionals presidits pel diputat conservador escocès que va
votar no a la independència d’Escòcia, Ian Duncan i que van venir amb
l’autorització dels seus partits i governs. Seran arbitres o mediador entre
Catalunya i Espanya si no tenen més remei que fer-ho, però si poden se’n
mantindran al marge públicament, encara que pressionin discretament a uns i als
altres segons els seus interessos estatals.
Els resultats del 9N permeten
extreure molts altres elements com són el comportament de les zones limítrofes
amb Aragó i el País Valencià, o la zona d’influència de Barcelona. També el
nivell de participació comparat amb d’altres processos participatius anteriors.
I el pes de les opcions votades. Aquestes i altres qüestions les estic
analitzant i els resultats ho publicaré en aquest mateix bloc properament.
Després del 9N la feina
prioritària consisteix en trobar el punt d’encaix entre les dues estratègies
cap a l’estat independent que exposava en l’article “Sortir de la sorpresa i el
desconcert (Els perquès del nou 9N)” d’aquest bloc.Trobar el denominador comú entre les dues estratègies, la d’ERC i la de CDC, és el llarg camí que cal fer. Però mentre això passa i es debat cal governar cada dia i cal aprovar els pressupostos del 2015 i d’altres normes que afecten a la vida dels ciutadans. Cal resoldre la governabilitat del dia a dia d’aquesta Catalunya autonòmica en que vivim, sense fer brindis al sol, mentre es vesteix l’estratègia del nou futur.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada