
Amb
l’habitual menyspreu espanyol es tractava la manifestació multitudinària de
l’Onze de setembre de 2012 de “Calentón de verano”, però aquesta ressaca
estival, un any després, continua i des dels àmbits polítics espanyols,
encapçalats pel seu cap d’estat, continuen fent-se els sords a les
reivindicacions catalanes. I no només això, si no que donen cobertura a tot
tipus d’exabrupte.

Aquest acte
de l’Onze de setembre de 2013 reforça la voluntat d’exercir el dret a decidir. I
ho ha fet de forma decidida i inequívoca. Són 1.600.000 persones que volen poder
exercir un dret tan elemental i democràtic com es el de votar. Es reclama poder
votar perquè ho puguin fer els que volen un estat propi separat d’Espanya i
també aquells que volen una Catalunya diluïda dins Espanya. I es fa així perquè
això és la democràcia. La democràcia és donar la veu als ciutadans, permetre la
participació ciutadana.
Des del
govern d’Espanya se’ns diu que això dreta a decidir divideix la societat. A
ells caldria preguntar-los-hi si unes eleccions no divideixen als ciutadans, si
el referèndum sobre l’OTAN a Espanya no va dividir la societat espanyola, si el
referèndum sobre l’Estatut de Catalunya no va dividir la societat. Tota consulta
democràtica implica divisió, perquè l’obliga a posicionar-se per una opció o
altra. Només els estats totalitaris creuen que és l’estat qui sap allò que
convé als ciutadans i per tant no cal consultar-los-hi res. La societat no es
divideix quan vota, només es possible que es divideixi si el minoritari no accepta
ni respecte els resultats majoritaris.
Espanya no
actua democràticament quan impedeix als ciutadans de la nació catalana auto
preguntar-se quina relació vol tenir amb Espanya. I nega aquest dret argumentant
que són ells qui han de decidir sobre nosaltres. I ho plantegen així perquè
darrera d’aquesta creença hi ha el famós dret de conquesta proclamat per Felip
V i tots els que l’han seguit poder des del 1714.
Un amic em deia que l’acte de la Via catalana, la cadena humana, era excloent i no era majoritari i per això la combatia. Després d’escoltar-lo li vaig respondre: l’Assemblea Nacional Catalana (ANC) ha fet la seva proposta i la societat catalana, de forma majoritària, ha respost positivament. Davant d’aquesta resposta ciutadana cal preguntar-se dues coses: la resposta social és per què els partidaris de la independència estan més mobilitzats que els altres o és que és l’opció majoritària avui? Hi ha una manera ben senzilla de saber-ho. Que els partidaris del federalisme, de la Catalunya regió, facin la seva proposta de mobilització al carrer i veurem la resposta ciutadana. Per ara, l’opció de la Catalunya regió d’Espanya no ha demostrat ser gaire més que un grupuscle que només va aconseguir omplir el centre de la plaça de Catalunya el 12 d’octubre de 2012. Quatre mil persones a tot estirar. I els federalistes a que esperen per a fer una proposta de mobilització ciutadana?
I ara què?
Ara cal respostes.
Hi ha un
concens majoritari d’entendre que una consulta respon a principis democràtics,
representatius, cívics i participació ciutadana. El problema sorgeix en com
fer-ho. Quina proposta de consulta és la més adequada.
La primera
resposta, sense cap dubte, és el referèndum amb una pregunta clara i amb una resposta
inequívoca. Però això topa amb el sentit antidemocràtic del que en fan bandera
els partits espanyols brandant la Constitució com una presó inamovible on no
cap res més que una Espanya unificada i única.
No obstant
aquest obstacle que sembla infranquejable hi ha la necessitat de la legitimitat
que avali internacionalment l’exercici del dret a decidir.
El
President de la Generalitat ha defensat públicament la necessitat que la
consulta sigui amb el beneplàcit del govern espanyol o que sigui tolerada durant
l’any 2014 i fer-ho utilitzant una de les cinc alternatives exposades pel
Consell Assessor per a la Transició Nacional en el seu informe “La Consulta
sobre el futur polític de Catalunya” de 25 de juliol de 2013. Propostes que de
forma resumida són:
- Referèndum regulat i convocat per l’Estat de conformitat a l’article 92 de la Constitució espanyola.
-
La delegació o
transferència de la competència de convocar el referèndum a la Generalitat de
Catalunya per part del govern central a través de l’article 150,2 de la
Constitució espanyola.
- El referèndum fet
d’acord de la llei catalana 4/2000 que està suspesa a espera de sentencia del
Tribunal Constitucional.

- La consulta feta a
través de la llei catalana que s’està tramitant al parlament de Catalunya de
consultes populars no referendàries.
- La reforma de la
Constitució Espanyola.
Totes i
cada una d’aquestes opcions s’estan estudiant. No són excloents, però impliquen
un grau més o menys grau de dificultat. D’aquí el plantejament de que sigui tolerat
per l’estat si no és autoritzat.
La
delegació de competències és la que ha utilitzat el Regne Unit respecte a
Escòcia convocant pel 18 de setembre de 2014 la votació de comú acord, així com
també la pregunta.
Que alguna
cosa es mou al món respecte a nosaltres és clar. No és casualitat que el govern
alemany demani als seus assessors que cal fer amb els catalans si se separen
d’Espanya. La resposta que li han donat és la de que els ciutadans catalans
continuïn sent membres de la Unió Europea mentre el territori negocia l’entrada
com estat a la Unió Europea. Aquesta és una primera resposta i en vindran
d’altres sobretot motivat per l’èxit de la cadena humana de la Via Catalana.

Crec que va
ser un avís mal expressat del President Mas al govern central. Si tanqueu totes
les vies el ciutadà s’expressarà igualment a través d’unes eleccions
pleblicitàries convocades legalment d’acord amb la legislació vigent, però amb
un programa inequívoc de consulta sobre el futur col·lectiu.
Unes
eleccions plebiscitàries és un concepte polític i no jurídic ja que ho
determina les circumstàncies del moment i les propostes que es fan a través
dels programes electorals. Per això no poden ser prohibides. El problema està en la data d’aquestes eleccions. El 2016 a l’oïda de la gent desconcerta, perquè no s’entén per què hem d’esperar tant. La resposta és que s’han d’haver esgotat totes les vies legals possibles i s’ha d’arribar a la consultat amb un país econòmicament menys dèbil del que tenim ara. Perquè darrera de les eleccions plebiscitàries només hi ha la Declaració Unilateral d’Independència i ens caldrà tot els suport que puguem obtenir per tal que no ens esclafin.
I només una darrera reflexió. Ningú cregui que l’endemà de la votació i sempre que hagi guanyat el si serem independents, En aquell moment s’iniciarà un període de negociació tant o més dur que ara per tal separar el deute català de l’espanyol, els actius, les empreses amb centres de treball fora de Catalunya, els registres de la propietats i els altres i tots aquells aspectes que conformen un estat.
Una Catalunya independent no és un camí de roses, però si d’il·lusió per a un món millor per a nosaltres i els nostres fills.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada